چگونه در خانه مديتيشن كنيم؟

۱۲۲ بازديد

 

چگونه در خانه مديتيشن كنيم؟

 

وب سايت روزياتو: آيا احساس مي‌كنيد كه ذهنتان متمركز نمي‌شود؟ استرس زيادي داريد؟ افسرده هستيد؟ مشغله‌هاي فكري زيادي داريد؟ اگر اين طور است شايد زمان آن رسيده باشد كه به همه اين شرايط منفي پايان بدهيد. چگونه؟ با مديتيشن.

مغز خود را ساكت كنيد؛ چگونه در خانه مديتيشن كنيم؟

مديتيشن كردن مزاياي فراواني براي جسم و روح بشر بدنبال دارد و شك نكنيد كه با انجام منظم اين كار مي‌توانيد شاهد تحولات مثبت زيادي در زندگي خود باشيد. از جمله مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:

  • ميزان قدرداني و شكرگزاري شما بدنبال انجام امور روزمره زندگي‌تان افزايش پيدا خواهد كرد. حس كسالت از كارهاي تكراري كه انجام مي‌دهيد از بين‌مي‌رود و هر روز با لذت و شادي بيشتري به امور زندگي خود خواهيد پرداخت.
  • از پچ‌پچ‌هاي هميشگي «ذهن ميموني» خود خلاص خواهيد شد. ذهن ميموني به معني ذهن نگران، بي‌قرار، بلهوس، دمدمي و خيالباف است.
  • فشار خون بدن كاهش مي‌يابد.
  • توانايي شناخت توهمات ذهني خود را پيدا خواهيد و مي‌توانيد آنها را تحت كنترل داشته باشيد. در نتيجه نشاط بيشتري به زندگي روزانه‌تان اضافه خواهد شد.
  • نيروهاي مثبت فراواني را به زندگي خود جذب خواهيد كرد.

بايد باور داشته باشيد!

اگر تصور مي‌كنيد كه براي مديتيشن كردن حتما بايد يك ساعت بيكار و بي‌حركت در يك جا بنشينيد و همين فكر از ادامه كار نااميدتان مي‌كند؛ بايد بگوييم كه طرز فكرتان درست نيست. لازم نيست مثل بودا در حالت گل نيلوفر آبي ژست بگيريد و مچ‌هاي پاي را روي ران‌هايتان ثابت كنيد. فقط كافي‌است روي صندلي بنشينيد يا روي زمين دراز بكشيد و به سقف نگاه كنيد.

مديتيشن كار سختي نيست و اين‌طور هم نيست كه شما فقط يك‌جا بنشينيد. مثلا مديتيشن‌هاي در حال حركتي همچون تاي‌چي يا كي‌گونگ هم وجود دارند كه مي‌توانيد آنها را تست كنيد.

همچنين جالب است بدانيد كه برخي از مردم حتي در حال راه رفتن هم مراقبه مي‌كنند. آنها با تمركز كردن روي هر قدم خود سعي مي‌كنند از فكر كردن به مشغله‌هاي منفي ذهنشان دوري كنند.

اين را بدانيد كه شما در هر مكاني كه ساكت باشد و بتوانيد چندين دقيقه تمركز كنيد، مي‌توانيد مراقبه‌هاي ذهني خود را انجام دهيد؛ حتي در پاركينگ خانه.

براي مديتيشن كردن مي‌توانيد بيرون برويد و همه تمركز خود را روي صداي پرنده‌ها در پارك يا برگ‌هاي درختان كه زير پايتان هستند بگذاريد. همزمان، نفس‌هاي عميق بكشيد و اكسيژن بگيريد و دي‌اكسيد كربن پس دهيد.

هر زمان كه تصميم گرفتيد مراقبه كنيد، در اولين قدم براي ساكت و آرام كردم مغز و از بين بردن استرس‌ها بايد به اين نتيجه برسيد كه واقعا قصد داريد سبك زندگي خود را تغيير دهيد.

هميشه با خود اين جمله را تكرار كنيد: «من صلح و آرامش را به زندگي خود جذب مي‌كنم». اين جمله را از صميم قلبتان بگوييد و به آن باور داشته باشيد. وقتي نيروي اين جمله را درك كنيد، احساس مي‌كنيد كه در مسير موفقيت و پيشرفت قرار گرفته‌ايد و همه تمركزتان روي مسايل مثبت خواهد بود.

مدت زمان مديتيشن در هر روز

اگر تازه مراقبه كردن را آغاز كرده‌ايد، شايد بهتر باشد كه هر روز حداكثر يك يا دو دقيقه را به آن اختصاص دهيد. دليلش اين است كه متوجه شويد از بين بردن افكار منفي از ذهن چندان هم كار ساده‌اي نيست و به تمرين و ممارست زياد نياز دارد. به ياد داشته باشيد، هدف از مديتيشن اين است كه روي نفس كشيدن‌هاي خود تمركز كنيد.

همچنين بايد روي اين جمله كه مي‌خواهيد انرژي‌هاي مثبت، سلامتي، آرامش و ثروت را به زندگي خود جذب كنيد نيز تمركز كنيد.

بسيار عادي است اگر افكار منفي در آن ميان شروع كنند به جولان دادن. دست از تمرين و تمركز كردن برنداريد. بايد به قدري تمركز كردن و درست نفس كشيدن را تمرين كنيد كه در اين كار خبره شويد و بتوانيد كنترل افكار و صداهاي مغز خود را بدست بگيريد.

هر زمان كه احساس مي‌كنيد مشغول فكر كردن هستيد، سريعا همه حواستان را روي نفس كشيدن‌هايتان بگذاريد. حتي مي‌توانيد با خيره شدن به نور شمع تمركز كردن و فكر نكردن را تمرين كنيد.

مديتيشن آسان نيست اما ارزشش را دارد

مراقبه نيز همانند ديگر كارها در ابتدا سختي‌هاي خاص خود را دارد و بايد دشواري تمريناتش را بر خود هموار كنيد تا به نتيجه دلخواه و مناسب برسيد.

وقتي در مراقبه‌هاي يك تا دو دقيقه‌اي موفق شديد، سعي كنيد هر روز صبح يا شب دست‌كم ۱۰ دقيقه را به تمركز كردن، مديتيشن و خالي كردن ذهن از هر نوع تفكر، استرس و نگراني اختصاص دهيد.

براي انجام اين نوع مراقبه‌تمركزي كافي است به عكس يك گل، آب جاري يا شعله خيره شويد و همه تمركز خود را روي آن بگذاريد. يا مي‌توانيد روي حس كردن چيزي تمركز كنيد: مثلا فرم انگشتان دست و نحوه قرارگيري آنها نسبت به هم؛ نحوه نفس كشيدن‌هاي خود يا حتي ذهن خود را روي نظم مهره‌هاي ستون فقراتتان بگذاريد.

اگر در حال نشسته مي‌خواهيد مراقبه كنيد، بهتر است چهارزانو در يك محل ساكت بنشينيد. دستان خود را روي پاهايتان بگذاريد. چشمانتان را ببنديد و روي حركت هوا از دهان تا ريه‌هاي خود در طول نفس كشيدن تمركز كنيد. مثلا اول سه يا چهار نفس معمولي بكشيد. بعد نفس‌هاي عميق بكشيد. در طول اين كار حتما همه ذهن و فكر و تمركز خود را روي دم و بازدهم‌هايتان بگذاريد.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.